Familj för mig.

2013-10-11 @ 05:58:44 i Familjen
Tänker på en sak en nära vän skrev i sin blogg om familj, om att hon nog egentligen aldrig haft en familj och jag förstår henne med tanke på vad hon gått igenom med åren. 

Men min tanke då är vad är egentligen ens familj? Visst för mig är min biologiska familj viktig MEN den hade inte behövt vara det, jag har haft den turen att få föräldrar och syskon som bryr sig om varandra även om det ibland varit lite strul osv. Men de är inte alla som har denna turen.

Men måste ens "familj" alltid vara den biologiska familjen? Nej jag tycker verkligen inte de!

Ordet familj för mig betyder så mycket mer än blodsband.
Familj kan vara de vänner som står en närmast, de som alltid finns där och stöttar en när man mår dåligt, de man kan vända sig till för att bara prata och de som alltid står vid ens sida oavsett vad, "familjen" kanske inte alltid håller med en och tycker att de val man gör är de bästa men en "familjemedlem" står ändå kvar vid ens sida i vått och torrt. 

Jag tänker på de vänner som alltid stått mig nära de är oxå en del av min familj, de som liksom alltid finns där även fast tiden går och man kanske inte alltid hörs av som man borde, de man kan ha konflikter med men när de väl kommer till kritan så finns dom där.

Jag tänker också på Pierre, som inte har någon kontakt med sina biologiska föräldrar och som absolut inte vill ha det, han har sin mamma och sin pappa som alltid ställt upp för honom det är dom som är han familj det är dom som alltid finns där när han behöver de.

Jag tänker även på min och Pierres snart alldeles egna lilla familj som visst kommer vara biologisk och som jag så klart hoppas på kommer bli en bra liten familj.

Det finns så många sätt att tolka ordet familj oavsett om det är blodsband eller inte.

Min biologiska familj är stor, men den blir ännu större om jag lägger till alla de personer jag räknar till familj, de är nära vänner, det är sambos och ingifta med andra "familjemedlemmar ".

Min familj är de personer jag vill ha i mitt liv tills den dagen jag inte längre finns, de har inte längre med blodsband att göra för min del, visst har blodsbanden en betydelse till viss del för mig så klart men det är inte självklart för alla. 

En familj är så mycket mer, en familj är kärlek oavsett vad som kommer i vägen! 


Tavlan jag fått av min syster säger så mycket!

Familjen är en liten värld skapad av kärlek.

Oavsett om det är den biologiska familjen, fosterfamilj, eller en familj som består av vänner så är den röda tråden alltid kärlek och respekt!

${CommentAuthorLinkIf} 2013-10-11 08:12:16
Så sant de du skriver. Ordet familj betyder mkt mer än blodsband. Jag vill tolka familj kan vara dem du inte kan vara utan i ditt liv.
Svar: Precis!
Shiibby

Skriv en ny kommentar